Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jazz metal. Keď toto slovné spojenie použilo aj rešpektované zahraničné médium, bolo mi jasné, že na tom mojom prekvapujúco silnom záujme o nového Bowieho naozaj niečo bude. A keď sa neskôr pridali žurnalisti z českého verejnoprávneho rádia zameraného na náročnejšiu, povedzme alternatívnu muziku a zmätene lamentovali o „albume, ktorý trvá celú večnosť“ či „otravných saxofónových sólach“, bolo mi jasné, že hudobný rok 2016 sa začal naozaj veľkolepo.
Pred tromi rokmi David Bowie prekvapil svojich fanúšikov výbornou štúdiovkou „The Next Day“, zaslúžene oslavovanou aj na našom portáli. Vždy, keď som z nej v rádiu hral skvostný singel „Where Are We Now“, mal som radosť, nikdy mi však nenapadlo počúvať ju doma. „Blackstar“ je však úplne iná šálka čiernej kávy.
Mám pocit, že oficiálne vyhlásenia Tonyho Viscontiho o tom, že s Davidom počúvali Kendricka Lamara a „Blackstar“ je výsledkom tejto inšpirácie, budú tak trochu povestnými kamienkami Old Shatterhanda na odpútanie pozornosti. Bowieho súputník Scott Walker vydal minulý rok parádnu temnotu s názvom „Soused“. Spolupracoval na nej s kultovými Sunn O))) a keď si pustíte napríklad skladbu „Brando“, jej atmosféra veru nie je nepodobná šokujúcemu desaťminútovému dobrodružstvu titulnej skladby a prvého singlu z Bowieho nového albumu. Fascinujúce, že títo dvaja veľkí umelci dokážu byť aj okolo sedemdesiatky takíto kreatívni. A potešiteľné, že Walker je pre Bowieho podľa všetkého dôležitý rovnako ako pred takmer päťdesiatimi rokmi.
Bowieho Sunn O))) sú jazzoví muzikanti z New Yorku okolo famózneho saxofonistu Donnyho McCaslina. Práve jeho práca s dychovými nástrojmi u mňa dokonale saturuje to, čo som žiaľ nenašiel na ostatnej štúdiovej snahe nórskych Shining. Jørgen Munkeby, počúvaj a inšpiruj sa.
„Blackstar“ rastie na pulzujúcich, nepokojných jazzových základoch. Nechýbajú skreslené gitary, jemná elektronika, veľmi umne a decentne pridané orchestrálne aranžmány a nad tým všetkým Bowieho civilný vokálny prejav.
Ako napísal kolega Thorn pred jedenástimi rokmi o dvadsaťjedenročnej zásadnej nahrávke „1.Outside“, Bowieho hlas má vzácny dar vytvoriť atmosféru a vtiahnuť poslucháča do skladby. Darí sa mu to mierou vrchovatou na ploche celých 41 minút. Odskúšal som si to sám na jednom z najintímnejších a najdôležitejších miest pre posudzovanie kvality hudobných nahrávok – v aute. Na ceste, ktorá trvá viac než hodinu a je väčšinu času po diaľnici, potrebujete inšpiratívnu muziku. Takú, ktorá zaujme, nenudí a zároveň vás udržiava v pozornosti a dokonalom sústredení. Nespomínam si veru, kedy sa to niekomu podarilo tak, ako práve Bowiemu na začiatku tohto roka. „Blackstar“ je vskutku hypnotizujúci materiál.
A čo je najdôležitejšie, Bowie opäť raz nahral album, ktorý nepripomína nič z jeho minulosti. A znovu to urobil bez toho, aby zároveň popieral svoje doterajšie kreatívne počiny. Toto dokážu len najväčší umelci. „Blackstar“ je už dnes bez debaty jedným z najdôležitejších albumov tohto roka.
Bowie opäť raz nahral album, ktorý nepripomína nič z jeho minulosti. A znovu to urobil bez toho, aby popieral svoje doterajšie kreatívne počiny. Toto dokážu len najväčší umelci. „Blackstar“ je už dnes bez debaty jedným z najdôležitejších albumov tohto roka.
1. Blackstar
2. Tis A Pity She Was A Whore
3. Lazarus
4. Sue (Or In A Season Of Crime)
5. Girl Loves Me
6. Dollar Days
7. I Can`t Give Everything Away
Diskografie
Blackstar (2016) The Next Day (2013) Reality (2003) Heathen (2002) 'Hours...' (1999) Earthling (1997) 1.Outside (1995) The Buddha Of Suburbia (1993) Black Tie White Noise (1993) Tin Machine II (ako TIN MACHINE) (1991) Tin Machine I (ako TIN MACHINE) (1989) Never Let Me Down (1987) Tonight (1984) Let's Dance (1983) Scary Monsters (And Super Creeps) (1980) Lodger (1979) ''Heroes'' (1977) Low (1977) Station To Station (1976) Young Americans (1975) Diamond Dogs (1974) Pin Ups (1973) Aladdin Sane (1973) The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972) Hunky Dory (1971) The Man Who Sold The World (1970) Space Oddity (1969) David Bowie (1967)
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.